اصول 9گانه طراحی داخلی خانه مدرن

اصول 9گانه طراحی داخلی خانه مدرناصول 9گانه طراحی داخلی خانه مدرناصول 9گانه طراحی داخلی خانه مدرناصول 9گانه طراحی داخلی خانه مدرناصول 9گانه طراحی داخلی خانه مدرن

در دنیای مدرن کنونی، داشتن خانه ای با دکوراسیون داخلی مدرن یک ضرورت احساس می شود. از این رو می بایست هر سبک طراحی دارای اصول و قوانین منحصر بفردی باشد، که رضایت هر فرد متقاضی این سبک را بنماید. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بهتر با سلسله مباحث طراحی داخلی خانه، اصول 9گانه طراحی داخلی خانه مدرن و تاثیر و اهمیت آن در دکوراسیون داخلی را مورد بررسی قرار دهیم. گروه معماری داخلی آریامون؛ برای داشتن اطلاعاتی دقیق تر از این محصول مهم و پرکاربرد، شما را به ادامه ی خواندن این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید.

اصول 9گانه طراحی داخلی خانه مدرن

اولین اصل: توازن یا بالانس Ballance:

بالانس یا توازن، به چیدمان، طراحی و توزیع برابر اجسام در یک محیط یا خانه به لحاظ بصری اتلاق می ‌شود.

بالانس متقارن:

در این نوع توازن اشیاء قرینه وار و آیینه ‌ای روبروی هم چیدمان و دیزاین می گردند. این نوع توازن بیشتر در طراحی‌ های سنتی و کلاسیک کاربرد دارد.

بالانس نامتقارن:

استفاده از اشیاء متفاوت از لحاظ جنس، وزن و ساختار ولی از نظر بصری هم اندازه، را بالانس یا توازن نامتقارن می گویند. از این نوع توازن بیشتر در سبک ‌های مدرن استفاده می شود.

بالانس شعاعی 

هرگاه وسایل و قطعات دکوری حول یک محور دوار یا منحنی چیدمان گردد. بالانس شعاعی می گویند. این نوع بالانس بیشتر در خانه‌ های کوچک برای ایجاد فضایی شیک اما صمیمی استفاده می‌ گردند.

دومین اصل: نقطه کانونی Focal point

نقطه ی کانونی در حقیقت به آن قسمت از محیط طراحی شده است که در نگاه نخست نظر را جلب می نماید. چنانچه همه موارد طراحی داخلی طبق اصول و قوانین زیبایی شناسی اجرا شده باشد، می بایست یک یا چند نقطه کانونی در هر محیط  یا فضای مرتبط دیده شود.

سومین اصل: ریتم Rhythm:

به زبان ساده ریتم یعنی تکرار یک یا چند عنصر یا اِلمان در محیط یا فضای دیداری یا شنیداری است. در طراحی داخلی ریتم به تکرار الگوی بصری اتلاق می‌ شود. ریتم از ترکیب یا تفکیک دو بخش مهم هارمونی (هماهنگی_Harmony) و کنتراست (تضاد_Contrast) تشکیل می شود.

چهارمین اصل: مقیاس Scale و اندازه Size

یکی از مهم ترین اصول در طراحی مقیاس یا قیاس و اندازه یا نسبت است. این دو اِلمان یکی از عوامل اصلی سبک های مختلف در طراحی داخلی و معماری به شمار می روند.

پنجمین اصل: رنگ Color

رنگ ها یکی از اصول مهم طراحی داخلی شناخته می شوند. رنگ ها دارای انرژی خاص و تاثیر گذاری روی رفتار و زیست و زندگی انسان ها دارند.

ششمین اصل: کلکسیون ‎وسایل تزیینی Collection 

برای همگان مشهود است که استفاده از وسایل تزیینی و کلکسیونی تاثیر بسزایی در زیبا سازی دکوراسیون و طراحی داخلی دارد. البته باید دقت شود که این وسایل از عناصری با ارتفاع، شکل و مدل های همسان یا مرتبط استفاده شوند. 

هفتمین اصل: روشنایی Brightness

از مهم‌ترین اصول طراحی داخلی و معماری تاثیر نور و روشنایی در فضای داخلی محیط و خانه است. گاه این نور و روشنایی با استفاده از تجهیزاتی مانند آباژور، لوستر، انواع چراغ ‌های LED و چراغ‌ های دیواری و… تامین می شود.

انواع روشنایی در دکوراسیون داخلی:

  • روشنایی عمومی

روشنایی عمومی در حقیقت که کل فضا، محیط یا اتاق شما را به طور برابر روشن می ‌نماید. مانند: روشنایی سقف و دیواری و…

  • نورپردازی محیطی خاص

این نوع نورپردازی برای یک هدف و مکان خاص طراحی شده است. مانند چراغ‌ های زیرکابینت ‎های آشپزخانه، نور مخفی و…

  • نورپردازی موضعی یا تاکیدی

روشنایی موضعی یا تاکیدی نیز برای تاکید روی یک شی خاص مانند یک تابلو یا موضوع خاص مورد استفاده قرار می گیرد. مانند: صحنه تئاتر، گالری ها، موزه ها و نگارخانه ها و… 

هشتمین اصل: انتخاب مبلمان

در دکوراسیون داخلی و معماری نوع، فرم، طرح و رنگ  مبلمان تاثیر بسیاری را دارد. در حقیقت هر مکانی با هر نوع هدف و کاربری نیاز به مبلمان مناسب آن مکان است.

نهمین اصل: توجه به خطوط و منحنی‌ها و نحوه‎ کار با آن‏‌‌ها

توجه به خطوط و منحنی‎ های دیوار، سقف، کف پوش و سایر موارد است.

استفاده از خطوط افقی: فضای شما را بزرگتر نشان خواهد داد و ارتفاع اتاق کوتاهتر به نظر می رسد.

از خطوط عمودی: این نوع خطوط، ارتفاع فضای اطراف شما را بلندتر به نمایش می رساند.  سبک ‎های دکوراسیون مدرن 

در دکوراسیون های سنتی استفاده نکنید.

بکاربردن خطوط منحنی: این نوع خطوط موجب جذابیت بصری فضا می شود و نمایش محیطی آرام و گرم تر می گردد.

استفاده از خطوط مورب: این نوع خطوط نیز باعث افزایش انرژی و حرکت در محیط و خانه می شود.

برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب و دیگر مطالب آموزشی گروه معماری داخلی آریامون، اینجا کلیک کنید.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو