فنگ شویی Feng Shui چیست؟

فنگ شویی Feng Shui چیست؟فنگ شویی Feng Shui چیست؟فنگ شویی Feng Shui چیست؟فنگ شویی Feng Shui چیست؟فنگ شویی Feng Shui چیست؟فنگ شویی Feng Shui چیست؟

شاید شما نیز در مورد انرژی بخشی اشیاء و تاثیر پذیری انسان از محیط پیرامون و به طور کلی اصطلاح فنگ شویی چیزهایی شنیده باشید. فارغ از علمی بودن برخی مباحث و قوانین این نظریه، می بایست در مورد آن بیشتر کنکاش و تحقیق کرد تا به حقیقت این مبانی پی برد. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بهتر با فنگ شویی Feng Shui به این سئوال مهم پاسخ دهیم که فنگ شویی Feng Shui چیست؟ و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی و سبک زندگی را مورد بررسی قرار دهیم. گروه معماری داخلی آریامون؛ برای داشتن اطلاعاتی دقیق تر از این محصول مهم و پرکاربرد، شما را به ادامه ی خواندن این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید.

فنگ شویی Feng Shui چیست؟

معنای تحت الفظی و لغوی واژه ی فنگ شویی Feng Shui، آب و باد است. که دو عنصر مهم حیات و طبیعت بوده و و اعتقاد به تاثیر این واژه ریشه در فلسفه ی چین باستان دارد. چینیان با توجه به این فلسفه معتقدند که  چی (Qi یا chi) نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شِنگ چی Sheng chi که همان دَم کیهانی یا انرژی حیاتی است، عالی ترین شانس را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می‌کند.

در این فلسفه، آزادی و جریان داشتن درست و مناسب چی Qi در خانه و محیط های بسته بسیار پر اهمیت است. اگر چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه‌ای داشته باشد، به انرژیِ مخربی تبدیل می‌شود که شاچی Sha Chi (که بیشتر شا نامیده می‌شود) تولید بدشانسی می نماید. در حقیقت شا باعث بی نظمی و شلختگی می گردد و این شلختگی، انباشتگی و بی نظمی موجب می‌شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید و به شا چی تبدیل می‌شود. به زبان ساده، چی Qi نیروی اهورایی و شاچی Sha Chi نیروی اهریمنی است.

 

 

قانون حیاتی فنگ شوییFeng Shui:

یکی از قوانین مهم فنگ شویی Feng Shui جریان داشتن آزادانه ی چی Qi در محیط است. برای جریان داشتن آزادانه ی چی باید از خطوط نوک تیز اجتناب کرد. به طور مثال تمامی وسایلی که لبه ی گرد دارند بهتر از وسایل نوک تیز هستند. زیرا چی در خطوط منحنی آزادانه حرکت می‌کند ولی شاچی در خطوط تیز و شکسته جولان داده و موجب بَدشُگومی و بدشانسی می گردد.

برخی از اصول و قوانین مهم فنگ شویی:

  • پرهیز از هر نوع بی نظمی و انباشتگی اشیاء
  • به کار بردن رنگ‌های مناسب با توجه به هدف و فضای داخلی
  • طراحی و چیدمان نرم و همراه با خطوط منحنی
  • قرار دادن اشیا در مکان و جهت‌ مناسب
  • پیاده سازی طراحی با عناصر پنج گانه چینی؛ خاک، آب. آتش، چوب و فلز

تاثیر رنگ در فنگ شویی Feng Shui:

  • سفید: در منزل برای استحکام پیوند خانوادگی استفاده می‌شود.
  • قرمز: برای خوش شانسی از استفاده می‌شود. این رنگ بهترین گزینه برای ورودی منزل است.
  • زرد و بنفش: رنگ‌های مبارک و سودمندی برای روحیه انسان تلقی می‌شوند.
  • بِژ و زرد: برای ایجاد فضای دانش و معرفت از رنگ برای محیط استفاده می‌شود.
  • سبز: برای تازگی و رشد از  استفاده می‌شود.
  • نارنجی و قهوه‌ای: سمبلی از سلامتی و دانش هستند.
  • رنگ‌های تیره: باعث احساس آرامش و نیز ممکن است باعث پایین آوردن خلق شوند
  • رنگ‌های روشن: در حالی که  باعث افزایش انرژی و شروع انجام کار می‌شوند.

تاثیراشیاء در فنگ شویی Feng Shui:

آینه: آینه‌ها در دکوراسیون کاربرد مهمی دارند، فنگ شویی Feng Shui به عنوان وسیله‌ای برای جذب کردن، حرکت یا تغییر جهت انرژی بکار برده می‌شوند. آینه‌ها باعث بزرگ شدن یک فضا، صاف کردن دیوار، یا پنهان کردن فضا بکاربرده می‌شوند. در فنگ‌شویی اغلب  از آینه‌هایی به شکل دایره یا هشت ضلعی استفاده می شود.

نکته مهم :

آینه‌ها باید کامل بوده و به شکلی نباشند که اشیا را تکه‌تکه تقسیم کنند.

ساعت: ضرورت بکارگیری ساعت فنگ شویی Feng Shui اندازه‌گیری گذر زمان است. آشپزخانه، اتاق نشیمن یا اتاق کار از بهترین جاها هستند. و نیز وجود ساعت در اتاق خواب ضرورت دارد.

تابلوی نقاشی: در فنگ شویی Feng Shui بکار بردن نقاشی‌های متعدد می‌تواند انرژی محیط را از لحاظ سلامتی، دانش، خانواده، عشق، شهرت و ثروت افزایش دهد.

عکس یا قاب عکس: برای افزایش طول عمر و سلامتی بیشتر عکس‌هایی از آهوی کوهی، دختران زیبا، درخت کاج یا بامبو را در سمت راست نصب می‌کنند. و نیز برای افزایش اعتماد به نفس عکس کوهی به شکی لاک پشت روی دیوار پشت سر خود قرار می دهند.

 سمت شمال: برای پیشرفت شغلی اتاق کار را در قسمت شمالی خانه قرار می‌دهند.

گلدان: از قرار دادن تعدادی گل زرد در گلدان سرامیکی کرم رنگ در جنوب غربی منزل برای ایجاد روابط سالم بین اعضای خانواده استفاده می شود.

امیدواریم در این مقاله پاسخ این سئوال که: فنگ شویی Feng Shui چیست؟ را دریافته باشید.

برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب و دیگر مطالب آموزشی گروه معماری داخلی آریامون، اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو